09 March 2011

.::.~keTika iTu~.::.

Assalamualaikum...

pembukaan entry dengan merakamkan ucapan terima kasih untuk sahabat terchenta,nur fatin asilalatin bt ghazali kerana menziarahi usm..terima kasih jugak kerana meluangkan masa bersama ana yang sememangnya sangat la banyak karenah dan ragam..terima kasih kerana sudi menjadi penghibur..terima kasih untuk segalanya..benar-benar menghargai..orang akan menilai apa yang mereka lihat,apa yang mereka dengar,apa yang mereka fikirkan..tapi tak pernah memikirkan apa yang akan dirasai oleh si mangsa..(ayat yang ana sendiri pun tak faham)..tapi kenapa tidak pernah ditanya dan sekadar mengagak..sangat kompius dengan situasi ini..perlukan penjelasan segera...ewah2..manyak santek muka..sori...tapi benar,kondisi yang merumitkan telah bermula...bila mahu berakhir..(sedih) Ya ALLAH,kuatkanlah langkah ku pada jalanMu..

Kekuatan itu bukan pada gagahnya sebatang tubuh manusia, kelemahan manusia juga bukan pada kekurangan pada jasadnya tetapi hebatnya seorang manusia itu adalah kerana punya hati yang mempunyai ikatan kuat dengan Allah. Yang menjadikan manusia kuat dan rapuh hanyalah pada sekeping hati, yang mencacatkan dan memuliakan akhlaq seorang manusia juga berpunca dari hati. Maka, haruslah sentiasa berhati-hati menjaga hati supaya hati tidak mati dan akhirnya mengalah dengan duri-duri yang melekat di kaki dalam kembara menuju Rabbi.

terkadang perasaan sukar dikawal,nafsu menguasai..dan disebabkan itu hati seolah-olah sakit bernanah dan minta segera diubati..bermula episod baru,kehidupan perlu diteruskan..bak kata sahabat ana,pilihan tak semestinya betul,tapi cuba untuk membetulkannya..dan pilihan itu adalah yang akan mengubah kita nanti..
Sesuatu kepahitan itu jangan terus diluahkan kerana setiap kepahitan itu bukan semuanya merosakkan bahkan ia menjadi penawar. Sesuatu kemanisan itu jangan terus ditelan kerana bukan semua kemanisan itu kenikmatan tetapi akan menjadi racun yang membunuh. Sesungguhnya tawakkal itu adalah satu 'magic' yang sangat hebat apabila kamu menyerahkan sepenuh pergantungan dan kepercayaan kepada Allah.

Carilah hikmah dalam setiap ketentuan TUHAN, supaya timbul KESABARAN dan KESYUKURAN, setiap yang payah pasti ada KESENANGAN, setiap kesabaran pasti ada GANJARAN. Jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita, tiada siapa yang boleh memberi HALANGAN. Namun, jika ia ditakdirkan bukan untuk kita pasti takkan dimiliki walaupun sudah berada dalam GENGGAMAN.

Hanya manusia yang sukakan Allah akan menyukai manusia lain yang juga sukakan Allah. Cinta yang satu akan menyatukan manusia. Cintailah Allah seikhlas hatimu, insya Allah pasti akan bertemu dengan insan yang juga menyintai Nya. Sentiasalah betulkan niat kita dalam berbuat apa jua perkara. Jangan mudah lupa dan lalai dengan permainan hati dan perasaan :)

Apa yang ALLAH berikan, kita rasa ia milik kita tapi hakikatnya semuanya milik DIA. Pinjaman yang DIA berikan supaya kita menjadi manusia yang bersyukur tetapi selalu pula kita kufur, merasa ia adalah milik kita sedangkan kita tak punya apa-apa. Hati kita ALLAH ciptakan hanya satu tetapi kita penuhi dengan pelbagai perkara lalu lupa kepada DIA yang menciptakan segala. Astaghfirullah hal azhim..

moga ALLAH permudah segala urusan nanti..insyaALLAH..



5 comments:

  1. as : salamualaik..
    syukran, wow full name eh.. banggo ambo raso..
    xdop gapo pon.. agi pon ore blanjo ambo o.k jah.. hihihi

    ReplyDelete
  2. w'slm..
    hehhe..bangga la awak..
    alhamdulillah,saya dah stabil :)

    ReplyDelete
  3. saye suke bile awok maintain stabil.. jange senget.. nati sayo panggil awok mek ti senget.. hehhe jangan marah2 aa nanti cepat dapat nyakit manusio panggil dio " daroh tinggi" hihihihi.. xtahu la eh tinggi paras gapo bulleyh jd namo g2.. dasyat2.. toing2.. hihi

    ReplyDelete
  4. wahhh...ada plak g2..thanx mok cik,,saya rasa tenang loni..alhmdulillah..tapi penantian tu ttp ada,sehingga bila saya tak tahu..awak,doakn sy jgk deh..terima kasih sbb jd shbt saya..heee

    ReplyDelete
  5. AnonymousJune 13, 2011

    as: insyaALLAH selagi ALLAH benarkan saya trs bernafas saya doakan awok.. bak kato spein mok bidoh la "awok senyum sayo sengeh,, awok nangis sayo triok.." hahha ceh2 ayat power puff girlz gi2.. hihi ^_^

    ReplyDelete