16 March 2011

.::.~kiaMat SudaH deKat~.::.

Assalamualaikum...

terasa agak lama tidak menulis diruangan ini.mungkin kekangan masa yang terbatas dan mungkin juga kesibukan diri yang bergelar pekerja,anak dan hamba..bekerja adalah status yang tidak tetap.noktah untuk itu..sahabat yang dirahmati ALLAH,macam mana iman hari ni??ok atau sebaliknya??moga kita semua terus meningkatkan usaha dalam mengejar keredhaan ALLAH..insyaALLAH..

bumi sudah tua..kiamat sudah dekat..kenyataan yang harus kita terima.perjalanan hidup mesti diteruskan dengan berani dan penuh hikmah.maka,sedarlah kita wahai insan yang bergelar manusia dan hamba..dimana kita sekarang??apa yang kita lakukan dengan hidup kita sejak kecil sehingga kini??dan hari ini di mana jasa kita dah kita taburkan..berapa banyak dosa yang kita lakukan,berapa banyak kemaksiatan yang kita lakukan??ALLAHUAKBAR,betapa banyaknya khilaf yang kita lakukan..sebelum pintu taubat ditutup,ayuh sahabat sekalian kita muhasabah diri kita balik,carilah jalan pulang yang lurus..insyaALLAH kita akan selamat dalam perjalanan pulang ke tempat yang abadi kelak..

sedarkah kita,masih butakah mata kita yang boleh celik nie dengan pengkhabaran dari ALLAH..masih enakkah kita diulik mimpi indah yang hanya sementara waktu ini..kalau begitu,cepat-cepat la kita bangun dan sedar dari khayalan dunia..punyalah pelik ayat nie..cikgu bahasa malayu,ana mintak maaf sangat-sangat..

seperti yang kita tahu dunia telah digemparkan dengan bencana gempa bumi yang berlaku di Tokyo, Jepun pada 10 Mac 2011 yang lepas. Susulan dari gempa bumi yang bermagnitud 8.9 skala Ritcher itu menyebabkan gelombang tsunami setinggi 10 meter telah membinasakan bandar-bandar di persisiran pantai Tokyo.Kesan gelombang tsunami telah merebak sehingga Hawaii dan pantai barat Amerika Syarikat. Ekonomi Jepun dan matawang yen telah jatuh secara mendadak akibat bencana ini. mari kita renungkan gambar yang ana perolehi hasil google..terima kasih pakcik google atas kerjasama anda.. :) moga dengan peringatan ini akan lebih membawa kita menuju kepada cintaNYA..


rumah-rumah yang hangus terbakar dibawa oleh arus tsunami.

pusat penapisan minyak di Ichihara selepas gempa bumi berlaku.


pusaran air sebelum berlaku tsunami di pantai Ibaraki selepas bandar Tokyo digegarkan oleh gempa bumi

keadaan selepas berlaku tsunami di Natori.

dari kejauhan rumah-rumah ini menunggu giliran hentaman tsunami.

kapal terbang,kereta dan runtuhan bangunan dari Lapangan Terbang Sendai.

Lapangan Terbang Sendai yang telah ditenggelami air selepas berlaku tsunami.

perumahan di Natoru ditelan oleh keganasan tsunami yang melanda.

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".
(H.R Muslimi)

Keterangan
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:

  1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
  2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
  3. Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
  4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
  5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
  6. Keluarnya bangsa Ya'juj dan Ma'juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
  7. Gempa bumi di Timur.
  8. Gempa bumi di Barat.
  9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
  10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.
jika kita menolong agama ALLAH,ALLAH pasti akan menolong kita juga..yakinlah..letakkan pengharapan kepada ALLAH,pasti kita tidak akan berasa kecewa..carilah duniamu seolah-olah engkau akan hidup selama-lamanya dan carilah akhiratmu seolah-olah engkau akan mati esok pagi..selamat mengejar keredhaan ALLAH,kerana itu matlamat kita..

~wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment