27 October 2011

.::.~teNtanG mEreka~.::.



Bismillahirrahmanirrahim..




kolej kediaman dah sunyi sebabnya ramai penghuni dah balik kampung.hanya tinggal beberapa kerat jer..satu kerat tu ana la orangnya..rumah ana hanya tinggal ana dan rumate,hosmate yang lain semua dah balik..rasa sunyi lar jugak,biasanya ada geng nak buat bising..rumate 2 orang lagi pun dah balik..biasa berempat,sekarang berdua. tak kisah lar,janji semua bahagia kan..




semalam ana tido rumah isteri kedua (bak kata kak syira salah seorang rumate ana)macam lar ana nie seorang lelaki kan..salah tu,ana seorang muslimat okey..sebabnya kalau ana tak balik rumah,semestinya wang ulu menjadi mangsa kedua ana.. (= berkumpul dan berdiskusi bersama sahabat adalah suatu perkara yang amat menyenangkan dan menggembirakan ana. mana taknya,setiap masalah pasti ada solusinya..dan sahabat adalah antara rujukan terbaik. pagi tadi ana cuba untuk sampai awal ke rumah sebelum jam 8 pagi sebab dah janji dengan kak syira nak jumpa dia sebelum dia bertolak ke Lumut. bus kak syira pukul 10.30 pagi.. alhamdulillah,sampai tepat pada masa yang direncanakan.. sampai je rumah tengok kak syira duk ber 0n9 dan baru settle basuh dan jemur baju.. boleh pulak kak syira suruh ana tidur dulu,katanya muka ana muka mengantuk..ana cuba sibukkan diri supaya muka mengantuk tu bertukar wajah.. (= kak syira suka wat ayat macam nie, "akak tengok tie nie hyper active la,tak penat ke?balik dari kelas bukan boleh duk diam,ada jer kerja dia nak buat.orang lain balik dari kelas terus jer cari katil. dia macam tak ada perasaan penat pun"...(ayat yang akan keluar dari mulut kak syira bila ana balik dari kelas) sebenarnya ana pantang tidur petang,dan bila berlagak sibuk walaupun kita sebenarnya amat penat dapat melupakan kepenatan itu..





baru start buka buku beberapa saat kak syira dah ajak turun bawah cari sarapan..malangnya kedai air(gerai) jer yang buka..dua kedai lagi masih belum beroperasi..minum milo ais yang kak syira belanja sambil borak-borak. seorang mak cik guard lalu kat depan kami dan tegur,lepas tu mak cik guard berikan kami beberapa biji kueh..katanya kueh tu dia yang buat..alhamdulillah,rezeki kami..borak punya borak,mak cik guard tu nak buat ana dan kak syira sebagai anak angkat.kami sekadar senyum jer la..tak kan nak tolak,kan apa pulak kata mak cik tu..nasib baik mak cik guard kat kawasan kolej kediaman kami ok jer sume..nak pinjam motor pun dia bagi..tu penting menjaga hubungan baik antara manusia,dan jangan pernah cuba mencari gaduh dengan sesiapa..cuba untuk bersangka baik dalam hidup..insyaALLAH aman.


rasa sedih bila bersalam dengan kak syira,maknanya 5 hari lagi kami akan berjumpa dengan izin ALLAH.insyaALLAH..



petang tadi ke wang ulu sekali lagi. kali ni ana merempit pulak dengan sahabat baik ana cik faten asilalatin..geng lepak ada buat diskusi sesama sahabat.alhamdulillah,input dan output bergiat aktif mencurah dan menambahkan ilmu..syukran untuk semua sahabat. semoga ALLAH meredhai dan merahmati majlis ilmu tersebut..ameen..


malam nie cik faten asilalatin bertolak balik ke Kelantan..rasa sayu dan hiba bila berpelukan tadi. mana taknya,selalu jer bersama..buat bising dalam bilik,memasak (moga geng2 mpkk tak tahu),ke sana ke mari,berjaga malam untuk study...seolah-olah macam adik beradik..tak heran lar dia panggil ana kak long (rasa lucu pulak,padahal ana bukan ana sulung)..katanya sebab ana sesuai jadi kak long dan cara ana macam kakak dia..heee,boleh pulak macam tu..tak pe lar panggil apa pun asal kita selesa.. dan panggilan "teyh" untuk dia..biasa lar orang dah ada anak saudara,berbeza dengan ana.. rasa kehilangan,walhal baru beberapa jam berpisah..itulah ukhwah,sentiasa dihati dan diingati walaupun tanpa bayangan..terasa rindu bila berjauhan.. moga perjalananmu selamat wahai sahabatku..cepat-cepat kembali ke sini kerana kita masih ada urusan yang belum selesai..masih banyak misi antara "aku dan kamu" yang belum jelas..hehe..sampaikan salam rindu untuk bumi kelantan tanah tumpah darahku!!





Tidaklah kita dapat mengenal oranglain melainkan dengan 3 waktu.Tidak dapat diketahui adakan seorang itu pemaaf melainkan ketika dia marah. Tidak dapat dikenal seorang itu berani melainkan pada waktu berjuang. Tidak dapat dikenal sahabat melainkan waktu kesusahan.

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya..





p/s : syukran untuk yani selaku rumate sorang lagi yang setia bersama menemani ana..bez jugak tak ada orang,boleh buat bising sesuka hati..layan nasyid sekuat hati pun mesti tak ada yang kisah. (=




geng biomedik jom pakat study..3 test menanti lepas cuti deepavali..jom struggle sahabat!!be smart (= (signal n system,analog,eng.mechanic menanti kita) heeee.. gud luX ..




No comments:

Post a Comment