25 August 2011

.::.~hati seorang waNita~.::.







Assalamualaikum...




Bismillahirrahmanirrahim ..

alhamdulillah hari ni ana menerima kunjungan daripada sahabat kampus. cik imah,cik fiza dan cik kak arh.. gembira kerana menerima kunjungan tetamu yang akrab dengan kita dan lagi seronok bila dapat iftar bersama.



petang tadi ana,puan bonda dan fiza ke bazar ramadhan ketereh. pertama kali fiza mengunjungi pekan ketereh kerana sebenarnya fiza bukan orang Kelantan. asalnya nak teman puan bonda beli barang,lepas tu ana tertengok sepasang jubah tergantung kat dalam kedai yang menjual jubah. mungkin jubah tu nampak simple,tapi manik-manik yang melekat kat sekitar jubah tu menarik perhatian ana. terus ana tanya pendapat puan bonda dan fiza..mereka on,ana pun apa lagi,on jer la..syukran mama sebab tolong bayar. akhir-akhir ni suka sangat pakai jubah berbanding baju kurung. bak kata encik abah,anak abah ni dah nak buka butik ker..heee..tergelak sakan ana.. Ya Allah,kurniakanlah aku akhlak yang baik sebagaimana Engkau memperelokkan rupa kejadian diriku..ameen..




bila keluar ke tempat awam semestinya mata kita akan dihidangkan dengan pelbagai macam fesyen yang bermacam-macam bentuk. hati ana terdetik,ALLAH....sayunya bila melihat kaum hawa yang berpakaian,tapi seolah-olah tidak berpakaian.sedih sebab mereka adalah kaum yang sama macam ana. pakai tudung,tapi seolah-olah tidak bertudung..

diri kita ibarat intan berlian,lagi dijaga dan disimpan rapi,lagi tinggi nilainya dan lagi mahal harganya. jangan biarkan diri kita seperti makanan yang dijual di tepi-tepi jalan.terdedah dan dipegang-pegang,akhirnya menjadi rosak dan basi.. muslimah sejati,peliharalah aurat dan maruah dirimu kerana dirimu adalah sebaik-baik ciptaanNYA.. berikan pada yang selayaknya dan yang halal buatmu.




iman manusia ada naik,ada turunnya..ada masa kita terasa down dan ada masa kita terlalu yakin. diisebabkan iman naik dan turun kita sepatutnya berusaha untuk sentiasa menjaganya. bayangkan seorang muslimah yang pada asalnya berperwatakan menutup aurat dan sentiasa menjaga maruah dirinya akhirnya kecundang apabila terjebak dalam dunia kapel. sedih bukan. hatinya terdetik untuk berubah ke arah negatif apabila cemburu melihat orang lain kapel di sana sini dan membuatkan dia ingin mencuba. bayangkan sahabat,mengapa hadirnya perasaan seperti itu..syaitan bersorak keriangan.terjebak dengan kapel,maruah diri melayang begitu sahaja,aurat yang dulu dijaga rapi sekarang dibiarkan berbentuk mengikut badan.ALLAHUAKBAR...sedih dan sayu perasaan ini.. tudung yang dahulunya labuh sekarang dibiarkan singkat.. hanya satu pintaku,moga ALLAH membuka hatimu kembali dan menunjukkan dikau jalan yang kau cari selama ini dan bukan jalan yang membawa kau kepada kebinasaan.. pintu ku lagi,moga ALLAH sentiasa bersamamu dan yakinlah dengan janji-janjiNYA..



mat rempit sekali pun,apabila mahu mencari calon isteri mereka mahukan yang terbaik walaupun mereka bukanlah terbaik. apatah lagi lelaki-lelaki yang soleh.



Ya ALLAH,kau lindungilah maruah diriku,lindungilah akhlak diriku..moga aku terus bersama orang-orang yang dapat membimbingku dalam menuju cintaMU. tunjukkanku jalan yang benar agar aku dapat melaluinya dan tunjukkan aku jalan yang salah agar aku dapat menjauhinya..aku mahu bertemu denganNYA dalam keadaan DIA redha padaku..YA Rabb,tabahkanlah diriku dalam apa jua keadaan,teguhkan hatiku padaMU..cekalkan aku,ajarkan aku erti sabar agar aku tidak sesekali bersangka buruk pada musibah yang engkau turunkan padaku.kerana aku tahu setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Engkau lebih Mengetahui..
moga usia yang Kau panjangkan ini dapat aku habiskan dengan mengenal erti cintaMU..ameen.








~wallahu'alam~




No comments:

Post a Comment