16 July 2011

.::.~mencari apa yang di cari ~.::.






TIDAKKAH ENGKAU MEMERHATIKAN BAHAWA SESUNGGUHNYA KAPAL ITU BERLAYAR DI LAUT DENGAN NIKMAT ALLAH,AGAR DIPERHATIKANNYA KEPADA KAMU SEBAHAGIAAN DARI TANDA-TANDA KEBESARANNYA. SUNGGUH, PADA YANG DEMIKIAN ITU TERDAPAT TANDA-TANDA KEBESARANNYA BAGI SETIAP ORANG YANG SANGAT SABAR DAN BANYAK BERSYUKUR.



(surah Lukman : 31)











Allahuakbar,DIA mengetahui sebaik-baik perancangan kerana perancangan NYA Maha Hebat.. kita merancang apa yang kita mahu dan apa yang kita ingini,sedarkah kita DIA telah merancang suatu perancangan yang lebih baik untuk kita dan diluar jangkaan..





memang benar,kita menangis bila apa yang kita rancangkan tidak kita perolehi.. tetapi masihkah kita berfikir bahawa ALLAH tidak akan mensia-siakan hambaNYA begitu sahaja.





sabarlah duhai hati,dugaan ini hanya kecil sahaja jika dibandingkan dengan umat terdahulu.. 2 perkara yang berlaku serentak menyebabkan fikiran teramat kacau.. ALLAH sedang menguji ku,ALLAH sedang menguji imanku.. Ya ALLAH,aku pohon padaMU,tetapkanlah hatiku pada jalanMU,jangan biarkan aku berputus asa dan berhenti berharap pada pertolonganMU.. kerana aku tahu dan aku benar-benar tahu bahawa pengaturanMU itu Maha Hebat.. jangan Kau pernah biarkan aku berhenti berharap pada pertolonganMU sesaaat atau lebih singkat daripada itu. aku benar-benar tak berdaya duhai ALLAH Pemilik hatiku.. jangan pernah biarkan syaitan menguasai hatiku kerana aku benar-benar berharap pada keredhaanMU.








berulang kali menatap surah al Baqarah ayat 216,boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu,padahal itu amat baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal itu tidak baik bagimu. ALLAH mengetahui sedang tidak kamu ketahui..





benar,ALLAH lebih mengetahui.. semalam seorang sahabat menelefon puan bonda,entah apa yang dibicara ana pun tak tahu.. selepas habis bercakap,puan bonda memanggil ana.. benar,hati ana resah dan berdebar.. puan bonda menyampaikan pesan dan menyuruh ana bersabar dengan apa yang berlaku. katanya ALLAH sedang menguji ana dan hanya kecil sahaja dugaan yang ana dapat..betul,mama memang betul..ana dengar lagi penjelasan yang mama cuba sampaikan.. air mata bercucuran lagi entah keberapa kali. mengapa hati tak kuat sangat saat itu,selama ini ana bukan jenis yang mudah beremosi.. mama pesan lagi jangan lepaskan apa yang pernah kita ada demi mencari apa yang kita belum miliki.jangan berharap pada yang belum nyata.. apa yang ada dah terbaik.. naluri seorang ibu amat kuat.. menangis lagi..murahnya air mata. semalam sebutir nasi pun ana tak sentuh,bukan nak diet.. tapi memang tak ada selera.. bila berfikir hari ni nisfu sya'aban,makan jugak bihun beberapa sudu sekadar alas perut.





Alhamdulillah,tadi mendapat panggilan daripada kak ni dan insyaALLAH cuba menolong mana yang mampu..tidak berharap,sekadar berusaha.. ALLAH Maha Adil kan? sedikit demi sedikit DIA dah beri ruang untuk menyempurnakan.. moga ALLAH perkenankan doaku,insyaALLAH..








yakinlah dengan ALLAH,nescaya DIA akan permudahkan urusan kita.. carilah ALLAH dalam senang dan susah kerana DIA tak pernah meninggalkan kita.. moga ALLAH perkuatkan lagi tahap kesabaranku dalam menempuh ujianNYA..














p/s: terima kasih kepada sahabt yang selalu ada bersama dan terima kasih juga sebab masih setia di sisi ana..imah,nurul,farhana,fatin (ucapan terima kasih tak cukup dibandingkan dengan apa yang telah kalian lakukan).





untuk sahabat itu,terima kasih sebab mengambil berat dan terima kasih atas nasihat-nasihat yang diberikan melalui mama..moga ALLAH merahmati kamu.















~wallahu'alam~





No comments:

Post a Comment