28 July 2011

.::.~Mati daLam KetaaTan~.::.




Assalamualaikum...
Bismillahirrahmanirrahim.




sedar tak sedar hanya beberapa hari lagi kita bakal menyambut kedatangan bulan yang mulia,bulan ramadhan..sedar dan tak sedar juga kita bakal berpuasa dan menyambut hari raya. boleh bayang tak sekiranya sebelum kedatangan ramadhan kita telah dijemput terlebih dahulu oleh Yang Maha Esa untuk bertemu NYA.. amalan kita entah ke mana. sedangkan dosa bergunung tinggi,titik-titik noda menguasai diri..ALLAHUAKBAR,takut bukan sekiranya kita meninggal dalam keadaan su'ul khatimah dan tak sempat untuk bertaubat..moga ALLAH mengampuni kita semua,insyaALLAH..

"Sesungguhnya amalan itu (tergantung) dengan penutupnya.”
(HR. Bukhari)

moga jiwa yang ada dalam diri kita adalah jiwa-jiwa yang sihat. mana taknya,jiwa yang sihat senantiasa memberi perhatian untuk terus memperbaiki amal,melebihi perhatian terhadap amal itu sendiri. terus bersemangat untuk meningkatkan keikhlasan dalam beramal,menghargai nasihat,mutaba'ah dan ihsan. disamping sentiasa memperhatikan pemberiaan dan nikmat dari ALLAH serta kekurangan diri di dalam memenuhi hak-hak NYA.


"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan janganlah kalian mati melainkan dalam keadaan muslim (berserah diri).”


“Apabila Allah menghendaki kebaikan pada hambanya, maka Allah memanfaatkannya”. Para sahabat bertanya, “bagaimana Allah akan memanfaatkannya?” Rasulullah s.a.w menjawab, “Allah akan memberikannya taufik untuk beramal solih sebelum dia meninggal.”



"Barangsiapa yang suka bertemu Allah, maka Allah pun suka untuk bertemu dengannya. Dan barangsiapa tidak suka bertemu dengan Allah, maka Allah pun benci untuk bertemu dengannya”. ‘Aisyah bertanya, “Wahai Nabi Allah! Apakah (yang dimaksud) adalah benci kematian? kita semua benci kematian?” Rasulullah s.a.w menjawab, “Bukan seperti itu. Akan tetapi, seorang mukmin, apabila diberi kabar gembira tentang rahmat dan ridha Allah serta Surga-Nya, maka ia akan suka bertemu Allah. Dan sesungguhnya, orang kafir, apabila diberi kabar tentang adzab Allah dan kemurkaan-Nya, maka ia akan benci untuk bertemu Allah dan Allah pun membenci bertemu dengannya.”




ayuh sahabat,kita pertingkatkan amal kebajikan kita berlipat ganda pada bulan ramadhan yang bakal kunjung tiba dan semoga kita terus istiqamah dalam berbuat kebajikan terutama pada diri kita sendiri.. biar pun sedikit,tetapi istiqamah. insyaALLAH.





moga kesihatan tubuh badan yang baik ini menjadi bonus untuk kita terus mengabdikan diri kepadaNYA.. mati adalah suatu perkara yang paling dekat dengan kita..carilah akhirat seolah-olah kita akan mati esok pagi..ingatlah,kita beruntung kerana menjadi umat Nabi Muhammad s.a.w..





Ya ALLAH,


aku adalah hamba Mu yang lemah,


miskin dan memerlukanMu,


aku hambaMu yang fakir,lemah tidak berdaya.
Engkau adalah Rabbku Yang Maha Mulia dan Maha Penyayang.


aku tidak mampu untuk bersabar jika Engkau tidak menolongku untuk bersabar,


tidak ada kekuatan bagiku jika Engkau tidak membantuku dan memberiku kekuatan.


tidak ada tempat bersandar bagiku kecuali hanya padaMU,


tidak ada yang dapat memberikan pertolongan kepadaku kecuali


hanya Engkau.


tidak ada tempat bergantung bagiku dari pintuMu,


dan tidak ada tempat untuk lariku dariMU.








~wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment