14 March 2010

.::.~keRaK bUaT maK~.::.


Assalamualaikum.. cerita pnuh pengertian buat kter semua...dan cubalah

untuk memahami hati seorng ibu...hargailah ibu kter smntara beliau masih hidup..

jngn mysal di kemudian hari...

jom layan dis story...


Hari ini semua adik beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah

beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi

setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak datang beraya ,ibu

gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang

akan datang nanti. Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa

yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan

bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari.

Aku minta untuk membantu ,"tak payah" katanya "biar mak yang buat

nanti lain rasanya".. Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih

dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk

anak-anaknya yang baru nak merayakan aidilfitri bersamanya.



Aku tahu disudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak

lelakinya tak beraya bersama di pagi raya..tetapi langsung tidak

ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya. Terhinjut-hinjut mak kesana

ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng. bukan main khusyuk dan

bersungguh cuba menyediakan juadah yang semampunya. Bila semuanya dah

sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng mak untuk abang dan kakak

yang tiba dengan anak-anak mereka

Semuanya pakat menjamu selera..memang berselera semua sukakan nasi

goreng mak..mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air

tangannya..Dalam tak sedar nasi dah hampir habis.

Terdetik dihatiku.... " ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi

kerana sibuk sediakan nasi tu"... seraya tu abang ku bertanya 'siapa

tak makan lagi nasi ni'.

Aku menjawab ' mak belum makan apa lagi tu' Mak dengan bersungguh

menjawab " Ehh mak tak mau... tak lalulah nasi goreng, nak makan roti

ja sat lagi'... dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kata

ku dalam hati." oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal

penyakit diebetisnya" ..



Bila semua dah pulang..aku lihat mak

terhinjut-hinjut kedapur..lantas aku tanya 'mak nak apa..nak

ambilkan.'.' takpa nak rasa ni sikit'.

Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku..bila kulihat mak rupanya

sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali

untuk dimakan.



Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya.

..zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan

mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Kami benar-benar

kalah dengan apa yang kami saksikan.." YA RABB Engkau peliharalah Ibu

kami, Ampunilah Dosanya, Berilah kekuatan pd anak-anaknya untuk

membalas jasa ibu yang tak terhingga " . AMINN


Subhanallah, Walhamdullillah Wallahuakbar


ma...ore syang ma sgt2X!!rindu nk jmpe ma dan x sbr nk jmpe ma gn abah..

ya ALLAH,AKU pohon pada Mu..berikan lah keberkatan hidup untuk kedua ibubapaku

sesungguhnya merekalah harta ku yang sgt berharga dan

x dpt dignti dgn nilai apa2 pom..

aku pohon padaMU ya Rabb,kasihanilah kedua orang tuaku

sbgmana mereka mencurahkan kasih syg y x pnh kurang walau sdkit pom

sjak aku kcil hngga lah skrg..lindungilah mereka ya ALLAH...

jadikan lah aku seorang ank y solehah diantara yang solehah ya ALLAH...

jgn biarkan ibubapaku menangis kerana kegagalanku,

dan biarkan mreka menangis dgn kejayaanku...

insya ALLAH

_~miz my mum and dad~_

~wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment