13 January 2013

~untuk kita~

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum..

disaat jari riang menari diatas key board..minda masih melayang pada persoalan dan solusi yang bakal dilakarkan pada medan dakwah..moga semua mencerminkan ibrah buat santapan semua,insyaALLAH.. 

Alhamdulillah,selepas asar tadi keluar ke Kuala Perlis untuk mencari makan bersama geng rumah atau lebih sedap lagi dalam bahasa orang puteh dipanggil housemate.. macam biasa la,ana jenis suka memerhati gelagat sang manusia..usai membeli makanan,kami singgah sekejap di Masjid Terapung Kuala Perlis untuk melihat suasana alam yang beransur malam..kelibat manusia di situ bermacam ragam,sangsi terhadap pasangan yang begitu mesra dan sedang enak dibuai asmara petang..insyaALLAH harapnya mereka adalah pasangan yang halal..moga ALLAH redha.
jika tidak,betapa ruginya mereka..rugi kenapa?
sebab senang-senang sahaja terpedaya dengan helah dan asyikan syaitan yang suka akan menyesatkan anak cucu cicit adam..


ana terfikir,mungkin melihat dari reaki semasa dan perkembangan demi perkembangan semasa..terfikir,mengapa ramai yang suka  "mengepost" sesuatu tentang bakal imamku,bakal mujahidku,bakal suamiku dan bla bla.. sangat suka dan memang tak dinafikan banyak status di muka buku berkaitan itu. ana menyokong,tapi jika sekadar benda tu adalah reaksi luaran dan tidak dipamerkan pada tindakan apa gunanya. di mana persiapan kita untuk menjadi suri kepada sang adam? sekadar bersedia dalam muka buku tanpa usaha tidak ke mana. tapi jika diselitkan dengan tindakan sangat beruntung bukan.. 
ramai sang wanita di luar sana yang mengimpikan pendamping yang soleh,tapi tidak mempersiapkan diri untuk menjadi solehah..kita mengimpikan insan yang soleh,pendamping yang beriman,suami yang penyejuk mata.tapi sekiranya kita gagal untuk menjadi solehah,mana mungkin kita berjaya untuk mendapatkan sang soleh itu. kita selalu membahaskan mahukan seorang imam yang menjaga solat jemaahnya,tapi solat jemaah kita lintang pukang. pendapat ana,tidak adil begitu..sekiranya kita mahukan yang begitu,kita pun kenalah berusaha untuk menjadi begitu..didik diri kita untuk menjadi yang terbaik diantara yang terbaik,percayalah kita sesekali tidak akan rugi..

Allah akan permudahkan urusan kita bila masa dan keadaan berlaku tepat pada masanya. untuk itu,persiapan harus dilakukan. berusahalah untuk menjadi suri yang terbaik dan solehah buat sang adam dan menjadi ibu yang mithali buat sang penyejuk mata,insyaALLAH. sekiranya jodoh kita telah sampai,insyaALLAH Dia akan permudahkan segalanya. banyakkan berdoa moga ALLAH kurniakan insan yang tepat dan sesuai pada masanya.



~Ya Rabb,permudahkan urusan kami dalam meraih redhaMU~
..moga segalanya menjadi indah pada masanya..


~wallahu'alam~



1 comment:

  1. moga 'kita' dipermudahakan... dan 'kita' juga..insya'allah..hahha. :)..akhirnya update..

    XOXO :D PUBLISH!!

    ReplyDelete